Onderwijs­ambassadeur Josje

kronkel2

Jos­je, een van de eer­ste onderwijs­ambassa­deurs in de gemeen­te West Betu­we, weet met een ach­ter­grond in com­mu­ni­ca­tie en als moe­der van vier kin­de­ren – waar­van twee met een extra ondersteunings­behoefte – hoe moei­lijk het soms is om pas­sen­de bege­lei­ding te vin­den bin­nen het onder­wijs­sys­teem. Als onderwijs­ambassa­deur hoopt ze met haar eigen erva­rin­gen bij te dra­gen aan meer begrip tus­sen school en gezin op het moment dat het wat moei­lij­ker gaat én hoopt zij dat kin­de­ren zich door de extra han­den meer ‘gezien’ kun­nen voe­len. Als onder­wijs­am­bas­sa­deur onder­steun­de ze eerst IKC de Stek in Est en zet ze zich nu in voor de Taal­school van Stich­ting Flu­vi­um. Daar zijn ze blij met iemand als Jos­je.

Def Beeld Onderwijs Ambassadeur Josje

“De inzet van een onderwijs­ambassa­deur zien wij als een ⁠manier om maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.” Daniel Koelink (directeur)

kronkel

Jos­je, een van de eer­ste onderwijs­­ambassa­deurs in de gemeen­te West Betu­we, weet met een ach­ter­grond in com­mu­ni­ca­tie en als moe­der van vier kin­de­ren – waar­van twee met een extra onder­steu­nings­be­hoef­te – hoe moei­lijk het soms is om pas­sen­de bege­lei­ding te vin­den bin­nen het onder­wijs­sys­teem. Als onderwijs­­ambassa­deur hoopt ze met haar eigen erva­rin­gen bij te dra­gen aan meer begrip tus­sen school en gezin op het moment dat het wat moei­lij­ker gaat én hoopt zij dat kin­de­ren zich door de extra han­den meer ‘gezien’ kun­nen voe­len. Als onderwijs­­ambassa­deur onder­steun­de ze eerst IKC de Stek in Est en zet ze zich nu in voor de Taal­school van Stich­ting Flu­vi­um. Daar zijn ze blij met iemand als Jos­je.

 

“Tij­dens een bij­een­komst van de gemeen­schap­pe­lij­ke medezeggen­schapsraad van Flu­vi­um, gaf de bestuur­der aan dat ze op zoek waren naar onderwijs­­ambassa­deurs en wil­den pro­be­ren om het con­cept bin­nen Flu­vi­um van de grond te krij­gen. Mijn man was hier­bij aan­we­zig en kwam die dag enthou­si­ast thuis, hij zei: ‘Jos­je, dit is echt iets voor jou’.” Op dat moment werk­te Jos­je als vrij­wil­li­ger voor het Ronald Mcdo­nald Huis in Utrecht en voel­de ze de ruim­te om ook één dag per week aan de slag te gaan als onderwijs­­ambassa­deur en besloot zich aan te mel­den.

 

“In het onder­wijs staan leer­krach­ten dage­lijks voor gro­te uit­da­gin­gen”, zegt Jos­je. “Kin­de­ren heb­ben alle­maal hun eigen behoef­ten, en soms komen zij uit situ­a­ties die extra aan­dacht en begrip vra­gen, daar heb ik per­soon­lijk erva­ring mee. Toch is er bin­nen scho­len niet altijd vol­doen­de ken­nis, tijd of mid­de­len beschik­baar om hier opti­maal mee om te gaan en ik ben door mijn eigen erva­ring gaan begrij­pen hoe inge­wik­keld het kan zijn voor een leer­kracht om kin­de­ren met bij­zon­de­re situ­a­ties goed te onder­steunen,” legt Jos­je uit. Jos­je had het gevoel dat zij met haar eigen erva­ring als ouder een waar­de­vol­le bij­dra­ge zou kun­nen leve­ren door haar ken­nis te delen om zo meer begrip en ver­bin­ding te cre­ë­ren. “Daar­naast had ik het gevoel dat ik een kind zou kun­nen zien en dat ik ruim­te zou kun­nen cre­ë­ren waar­door meer kin­de­ren zich gezien zou­den voe­len,” ver­telt ze over haar keu­ze om zich aan te mel­den.

Josje 4

Jos­je werd gekop­peld aan IKC De Stek in het dorp­je Est. Een klei­ne school in een klei­ne gemeen­schap. Alles behal­ve onbe­kend ter­rein want haar vier kin­de­ren door­lie­pen hier hun basis­school­tijd en Jos­je heeft zich als moe­der altijd zeer nauw betrok­ken gevoeld bij de school. “IKC de Stek is een klei­ne school met slechts 43 leer­lin­gen die de lat hoog legt, voor de leer­lin­gen maar zeker ook voor het team. Er wordt echt gepro­beerd om het bes­te in kin­de­ren naar boven te halen en het is heel bij­zon­der om mee te maken hoe hard het team hier­voor werkt.” Voor zowel de school als voor Jos­je zelf was het bij­zon­der om de samen­wer­king opeens van­uit een ande­re ver­hou­ding voort te zet­ten en het werd een waar­de­vol­le samen­wer­king. Dank­zij Jos­je ont­stond er meer ruim­te voor indi­vi­du­e­le aan­dacht en één-op-één bege­lei­ding bij taal en lezen in het bij­zon­der.

 

“Als onderwijs­­ambassa­deur bij IKC de Stek kreeg ik de ruim­te om op een pas­sen­de manier invul­ling aan de rol te geven die voor bei­de kan­ten nieuw was”, ver­telt Jos­je. “Samen heb­ben we geke­ken naar din­gen als: Waar ben je goed in? Waar ligt jouw kracht en waar­in kun je ons ont­las­ten?”, gaat ze ver­der. “Zelf ben ik gek op taal en ik vind het heel belang­rijk dat kin­de­ren goed leren lezen en dat ze taal goed leren gebrui­ken. Ik haal­de dan ook veel ple­zier uit de bege­lei­ding die ik hier­bij kon bie­den en hier ben ik op school dan ook voor­na­me­lijk op inge­zet.”

 

Op 1 janu­a­ri kwam er een ein­de aan de samen­wer­king want het bleek toch heel las­tig om te wonen en wer­ken in een klei­ne gemeen­schap. Toch kijkt Jos­je terug op een mooie en leer­za­me peri­o­de en had het voor geen goud wil­len mis­sen. “Ik gun het iede­re ouder om een half jaar­tje onderwijs­­ambassa­deur te zijn”, ver­telt ze vol over­tui­ging. “Gewoon omdat je je er als ouder zo bewust van wordt dat leer­krach­ten knei­ter­hard wer­ken en echt niet alles in de gaten kun­nen hou­den. Ik denk dat je dat als ouder vaak niet ziet. Na een week op de school was mij al direct dui­de­lijk: een leer­kracht kán niet alles zien. Daar is geen tijd voor. Al gun ik het de kin­de­ren wel.”

 

In haar tijd bij IKC de Stek merkt Jos­je dat haar inte­res­se in een loop­baan in het onder­wijs is gewekt. Ze leer­de zich­zelf en haar wen­sen daar­in beter ken­nen. “Dat is het mooie van het onderwijs­­ambassa­deurschap”, legt ze uit. “Je kunt samen echt kij­ken naar waar je goed in bent, waar je kwa­li­tei­ten lig­gen en krijgt zo de kans om zelf je dri­ve te vin­den, een dri­ve waar­van je mis­schien niet eens wist dat je die had.” Jos­je ging om tafel met Stich­ting Flu­vi­um en keek naar moge­lijk­he­den om een rol te ver­vul­len op school, zon­der daad­wer­ke­lijk zelf voor de klas te staan. Toen er een leu­ke kans voor­bij kwam, greep ze die dan ook met bei­de han­den aan: Jos­je bege­leidt nu, betaald, een aan­tal uur per week een jon­gen die dank­zij deze bege­lei­ding een plek in het regu­lie­re onder­wijs kan behou­den. Jos­je hoopt deze rol in de toe­komst nog aan te kun­nen vul­len met een ande­re func­tie als onderwijs­­professional.

Josje 1

Niet lang na haar ver­trek bij IKC de Stek besloot Jos­je dat ze klaar was voor een nieuw avon­tuur als onderwijs­­ambassa­deur. Sinds kort is ze daar­om twee och­ten­den per week te vin­den bij de Nieuw­ko­mers­school West Betu­we van Flu­vi­um. Hier krij­gen anders­ta­li­ge leer­lin­gen een jaar lang open­baar onder­wijs met spe­ci­fie­ke aan­dacht voor het leren van de Neder­land­se taal. Direc­teur Daniel legt uit dat de aard van de school vraagt om een ande­re bezet­ting dan gebrui­ke­lijk is in het basis­on­der­wijs. “Onze school bestaat momen­teel uit twee groe­pen met in totaal onge­veer der­tig leer­lin­gen”, ver­telt hij. “Deze kin­de­ren komen uit ver­schil­len­de lan­den, zoals Oek­ra­ï­ne en Syrië, en vaak uit moei­lij­ke omstan­dig­he­den. Dat vraagt dan ook om pas­sen­de bege­lei­ding. Voor elke groep heb­ben we een vas­te leer­kracht en een onder­wijs­as­sis­tent, waar­door er dage­lijks vier men­sen direct betrok­ken zijn bij het pri­mai­re pro­ces. Daar­naast heb­ben we een intern bege­lei­der en krij­gen we onder­steu­ning van een hand­vol vrij­wil­li­gers, waar­on­der Jos­je, die als onderwijs­­ambassa­deur twee och­ten­den per week het team en de leer­lin­gen onder­steunt.”

 

Hoe­wel de taal­school vaker samen­werkt met vrij­wil­li­gers, merkt Daniel op dat de inzet van Jos­je wel dege­lijk ver­schilt van die met ande­ren. “Het gro­te ver­schil met ande­re vrij­wil­li­gers, is dat Jos­je als onderwijs­­ambassa­deur echt onder­deel is van ons team”, gaat hij ver­der. “Ze is er bij de dags­tart om acht uur, samen met de rest van het team, en hoort pre­cies wat er die dag op de plan­ning staat. We bespre­ken met haar wel­ke onder­steu­nen­de taken ze kan oppak­ken en krijgt de ruim­te om hier op haar eigen manier invul­ling aan te geven”, ver­telt Daniel. “Ande­re vrij­wil­li­gers komen vaak maar kort en zijn meer inci­den­teel betrok­ken bij de dage­lijk­se gang van zaken. Jos­je is struc­tu­reel aan­we­zig en vol­le­dig geïn­te­greerd in onze werk­wij­ze en dat maakt deze samen­wer­king anders.”

 

Jos­je ver­telt dat ze lang­zaam­aan haar weg op de taal­school begint te vin­den. “Het nieuw­ko­mers­on­der­wijs brengt een heel ande­re dyna­miek met zich mee. De kin­de­ren hier heb­ben veel mee­ge­maakt en heb­ben een bepaal­de onrust in zich waar­door het soms al heel wat is als ze op een stoel blij­ven zit­ten”, legt ze uit. “Ik pro­beer waar moge­lijk te onder­steu­nen in de klas en ga vaak één-op-één met leer­lin­gen zit­ten om ze te bege­lei­den.”

Josje 11

Jos­je haalt per­soon­lijk een gevoel van nede­rig­heid uit het wer­ken met deze kin­de­ren. “Het raakt me hoe veel ver­driet, zor­gen en ont­be­rin­gen deze kin­de­ren heb­ben door­staan. Som­mi­gen zijn hier zon­der hun ouders, niet weten­de of ze die ooit weer zul­len zien. Dit besef zet mijn eigen dage­lijk­se zor­gen in een ander per­spec­tief. Ik merk ook dat ik hier echt een bij­dra­ge kan leve­ren door­dat ik als onderwijs­­ambassa­deur de ruim­te heb om een kind even apart te nemen en kan hel­pen waar nodig, zodat hij of zij daar­na weer mee kan doen met de les. Dat is iets waar leer­krach­ten vaak geen tijd voor heb­ben.”

Daniel is blij met de bij­dra­ge van Jos­je op school en is enthou­si­ast over het onderwijs­­ambassa­deurschap. “De inzet van een onderwijs­­ambassa­deur zien wij als een manier om maat­schap­pe­lij­ke ver­ant­woor­de­lijk­heid te nemen”, legt hij uit. “Het onder­wijs heeft te maken met een lera­ren­te­kort, en hoe meer men­sen we kun­nen enthou­si­as­me­ren voor een car­ri­è­re in het onder­wijs, des te beter voor Neder­land en het onder­wijs in zijn geheel. Als dank­zij het onderwijs­­ambassa­deurrschap uit­ein­de­lijk een paar men­sen echt voor kie­zen om in het onder­wijs te blij­ven, dan is dat een mooie win voor ieder­een en boven­al biedt het ons extra onder­steu­ning op school – Jos­je is twee och­ten­den per week hier om ons te hel­pen, en dat bevalt tot nu toe erg goed.”

Josje 9